Hier onder de tekst van het
voorstel van B&W, wat inmiddels is aangenomen:
B&W-voorstel |
Agendanr. |
: |
|
|
|
Reg.nr. |
: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het voorstel heeft betrekking op het uitoefenen van de
collegebevoegdheden zoals gedefinieerd in artikel 160 Gemeentewet.
De
wet op de openluchtrecreatie is per 1 januari 2008 ingetrokken. In deze wet was
onder andere het kamperen geregeld.
et kampeerbeleid dient vanaf dat moment door de
gemeente zelf vastgesteld te worden. Voorgesteld wordt het kamperen
in de stad te reguleren voor kampeerterreinen in de bestemmingsplannen en het
kamperen buiten kampeerterreinen in de
Algemene Plaatselijke Verordening.
De
wet op de openluchtrecreatie ( WOR) is met ingang van 1 januari 2008
ingetrokken. Hierin was o.a. geregeld:
de exploitatievergunning en inrichtingseisen voor een camping en
procedureaanvragen voor het aanvragen van een vergunning.
In
het kader van het terugdringen van de wettelijke regelgeving is besloten het
beleid met betrekking tot kamperen aan de
gemeenten over te laten. De wetgever is van mening dat het stellen van regels
voor de inrichting overbodig is omdat dit aan de
exploitant van het kampeerterrein kan worden overgelaten. De gemeente kan
nadere regels opnemen in het betreffende bestemmingsplan.
§ Probleemstelling +
korte toelichting:
Door het intrekken van de Wet op de
Openluchtrecreatie dient de gemeente een afweging te maken of men op basis van
nadere
regels in het bestemmingsplan het kamperen in de stad gaat reguleren of dat men
een afzonderlijk kampeerbeleid vast stelt.
Onderstaand wordt ingegaan op de vraagstukken die geregeld moeten worden voor
het verblijf in kampeereenheden in de stad..
§ Wijze van aanpak /
oplossingsrichting:
- Locaties campings
Op dit moment worden vele bestemmingsplannen
herzien. Bij deze herziening zal worden bekeken in hoeverre de reeds aanwezige
kampeerterreinen moeten worden herbestemd en de eventuele regels moeten worden
herzien.
Tevens zullen er in het bestemmingsplan
buitengebied mogelijkheden worden opgenomen om in aan te wijzen gebieden het
kamperen
bij de boer toe te staan. Hiervoor zullen in de plan nadere regels worden
opgenomen waaronder het aantal kampeereenheden en de kampeerperiode.
Gebruik van de openbare ruimte in het kader
van kamperen.
In de algemene Politieverordening zijn een
aantal zaken geregeld met betrekking tot het stallen en plaatsen van
kampeermiddelen in de openbare ruimte.
1. Art. 96 van de
APV het maximaal drie dagen mogen laten staan van een kampeermiddel
op de openbare weg
c.q. in de openbare ruimte
2. art. 18 APV het
plaatsen van voorwerpen i.c. kampeermiddelen op de openbare weg.
Voorgesteld wordt om wanneer omstandigheden
daar aanleiding voor geven nadere regels in de APV op te nemen voor een verbod
op:
- het slapen in de openbare ruimte;
- het slapen in een caravan/camper in de
openbare ruimte.
Incidentele toestemming voor kamperen op
gemeentelijk terrein.
Voor aanvragen voor het incidenteel
kamperen door groepen op gemeentelijk terrein tijdens b.v. Jazz in Duke Town, een
sportevenement o.i.d.
kan door de gemeente als eigenaar toestemming worden
gegeven. Een vergunning is niet meer vereist. Wel zal bij de toestemming
de brandweer vooraf worden geļnformeerd.
Verblijf in
tenten aan de waterkant tijdens het nachtvissen.
Door visverenigingen in de
stad is toestemming gevraagd voor het plaatsen van kampeermiddelen ( tenten)
aan de waterkant tijdens het vissen.
Deze moeten de visser bescherming geven bij slecht weer. Het verblijf aan de
waterkant strekt zich soms uit over meerdere nachten..
Op basis van artikel 18 van de
A.P.V, is het plaatsen van kampeermiddelen zonder vergunning ook aan de
waterkant verboden.
Voorgesteld wordt hiervoor geen vergunning te verlenen
omdat:
- de aanwezigheid van
kampeermiddelen gedurende de nachtelijke uren, dikwijls gedurende
meerdere nachten kan leiden
tot ongewenste ontwikkelingen c.q. overlast ( geluid,
vervuiling);
- een aantal viswateren in of
dicht tegen woongebieden aan liggen en de aanwezigheid van
tenten tot sociaal
onveilige gevoelens voor omwonenden en passanten;
- ontheffing verlenen voor dit
verbod leidt tot een precedentwerking voor andere
activiteiten waarbij het
verblijf in een kampeermiddel buiten het kampeerterrein gevraagd
wordt.
Vissers kunnen zich tijdens het
nachtvissen ook beschermen tegen regen en wind door het plaatsen voor
daarvoor ontworpen grote parapluis met zijwanden.
Er is geen aanleiding een afzonderlijk kampeerbeleid te formuleren.
Volstaan kan worden met het handhaven van
vigerende bestemmingsplannen en eventuele nieuwe terreinen te regelen
in de betreffende bestemmingsplannen.
In de regels van het bestemmingsplan kunnen aanvullende bepalingen worden
opgenomen voor o.a. de inrichting
en het aantal kampeereenheden.
Het verbod tot het plaatsen van kampeermiddelen op de openbare weg
c.q. in de openbare ruimte, buiten de daarvoor
ingerichte kampeerterreinen ligt besloten in artikel 18 van de APV. Eventuele
aanvullende verbodsbepalingen
( slapen in de openbare ruimte of in geparkeerde kampeermiddelen)
kunnen zonodig later in de APV worden opgenomen.
- wanneer ontwikkelingen met
betrekking tot het slapen in het openbare gebied daar aanleiding
toe geven, de APV daarop aan te passen